Integritet – GDPR
Integritetspolicy
De personuppgifter som vi sparar i samband med att ni tecknar upp Er som kund eller kursdeltagare hos oss sparas på säker krypterad media. Lagrad bakom starka brandväggar och virusskydd. Detta så att lagrings-miljön alltid är ren från illasinnad kod. Av säkerhetsskäl tar vi även backuper på detta regelbundet. Det sker till medier som är hög-krypterade och inte har någon anslutning till nätet. S.k. ”cold-storage”. Det gör att säkerheten höjs ytterligare.Det är viktigt att du som kund känner dig trygg med detta och givetvis följer vi dataskyddsförordningen (GDPR). Endast ägaren har tillgång till de personuppgifter som sparats. Säkerhet och integritet är viktiga punkter för företaget. Ägaren är utbildad inom IT-säkerhet vilket gör att ni kan känna att ni är i trygga händer hos oss. Ingen utomstående har tillgång till de personuppgifter som vi har sparade. Företags- och personuppgifterna används enbart när vi arbetar eller i samband med att arbete utförs eller ska utföras, då dessa behövs.
Det är också därför vi har giltig SSL-krypterad anslutning till vår hemsida. Det ser du i adressfältet i webbläsare, att vår hemside-adress börjar på ”https” istället för enbart ”http”. Det lilla ”s:et” i slutet står just för krypterat säker anslutning till hemsidan. Att sidan är krypterad med SSL visas också genom den lilla ikonen som ser ut som ett litet ”hänglås”. Den finner du precis till vänster om webbadressen. All kommunikation till och med oss sker alltså på ett tryggt sätt för dig som besökare och kund.
Vi säljer aldrig och vi delar aldrig dina uppgifter vidare till tredjepart. Uppgifterna används enbart för att vi ska kunna hantera våra kunder internt. Om du som kund undrar något om denna hantering av Era uppgifter så fråga gärna. Om ni som kund, kursdeltagare eller tidigare sådan vill ta bort Era uppgifter, eller delar av dem, hos oss så hör av er så kommer vi givetvis radera er från vårt register. Uppgifter som finns tryckta på fakturor och avtal kan vi såklart inte radera då dessa måste sparas enligt Bokföringslagen.
De uppgifter som vi sparar för våra företagskunder är:
- Företagsnamn
- Namn
- Organisations nr. eller Person nr.
- Telefonnummer
- E-postadress
- Adress
- Domän-adress
- För att kunna utföra arbete sparar vi även uppgifter som härör till den tjänst ni beställt. T.ex. kan det var inloggningsuppgifter till webbhotell, FTP-server och databas. Samt även till eventuell inloggning till det admin-gränssnitt på den plattform som ni använder, såsom t.ex. WordPress eller Opencart
För våra kursdeltagare sparar vi även följande information:
- Startdatum för kursen
- Vilka kursdelar som skickats ut samt tillhörande information för att kunna utföra supporten
- Hur lång support-tid som kursdeltagaren har samt vilka datum kursdelarna har skickats ut
- Säkerhetskoderna i kursmaterialet för skydd och som säkerhet mot otillåten spridning och kopiering
Kontaktformulär
Vi har flera olika typer av kontaktformulär på sidan. De flesta sparar vi bara e-postadress och IP-nummer på. På några av formulären sparar vi även en eller flera av följande uppgifter:- E-postadress
- Namn / Företagsnamn
- Det ni skriver till oss i formuläret
- IP-adress
Support-centret
Vi har två support-center. Ett för våra företagskunder och ett för våra distanskurs-deltagare. Båda support-centren ligger på samma moln-tjänst vilket betyder att det är samma information för båda två enligt nedan. All support för våra företagskunder och för våra distanskurser sköts via vårt support-center. Där sparas all kommunikation som kommuniceras mellan oss under utbildningens gång. Där sparas även data som behövs för att upprätthålla tjänsten och enligt lagen, såsom din IP-adress vid inloggningen samt din internetleverantör, datum, längd på interaktionen på support-centret, hur ofta du varit inloggad senaste månaden, samt ditt operativsystem. Denna data sparar moln-tjänsten bl.a. för att jag ska kunna se statistik och kunna följa upp de ärenden som öppnas. T.ex. för att jag ska kunna se hur länge sen som du skrev ärendet. Det handlar om rent praktiska skäl för att kunna sköta centret. Support-centret har sin fysiska adress på Malta, men vissa data sparas även i USA. De enda som har tillgång till dess data är ni själva och HemsidePortalen.se. Data delas inte med någon tredjeparts förutom om det är myndigheter som vill granska kräver detta vid t.ex. lagbrott eller misstanke om detta. All kommunikation sker också över säker SSL-kryptering. Ovan data sparas så länge som det behövs för att upprätthålla den tjänst som är. Om ni vill radera ert konto och all information som är skriven på support-centret så säger ni bara till oss så hjälper vi till med det. Moln-tjänsten kommer dock spara sådant som de enligt lag är skyldiga för att spara och sköta sin bokföring och kunna upprätthålla de lagar som finns. Vi har inte något inflytande och kan inte påverka hur support-centret sköter sin datahantering. Däremot så har vi valt ett support-center som har gott anseende i branschen, som har funnits länge och som enligt egen utsago sköter sin roll på ett ansvarsfullt sätt. Med det sagt så kan vi inte direkt ta ansvar för hur data hanteras där. Men vi har valt att lita på denna tjänst och vi hoppas att ni också kan göra det. Om det är något som inte känns bra eller som ni undrar över så är ni välkommen att höra av er närsom. Vi har själva inte funnit några som helst konstigheter hos denna moln-tjänst under de år vi använt den. De har tvärtom varit mycket professionella i varje kontakt. Skulle vi finna minsta antydan till att datan hos dem inte var skyddad eller hanterades på ett ansvarsfullt sätt så skulle vi byta moln-tjänst med omedelbar verkan.Om ni själva vill läsa om den policy som de har så se nedan länk:
https://ticksy.com/privacy-policy/
Googles Analytics & Google Search Console
Vi använder Google Analytics- & Google Search Console-cookies på hemsidan enbart för att kunna utvärdera vårt innehåll på hemsidan. Detta för att kunna utveckla sidan till att bli bättre och för att kunna finna vår målgrupp, t.ex. för att kunna veta vilka sökfraser som våra besökare använder för att finna oss hos sökmotorerna. All data hanteras enbart internt i företaget och delas aldrig med någon tredje part. Förutom att Google själva såklart, som tillhandahåller tjänmsten. Vill du läsa mer om hur Google hanterar data så se på deras hemsida:Googles integritetspolicy Google hanterar följande data hos sig i och med Analytics- & Search Console-statistiken:
- Hur en besökare rör sig på sidan
- Vilka sökfraser som besökaren använt
- Vilka sidor som besökts på vår hemsida
- Besökarens interaktion med hemsidan
- Google sparar sin gtag.js i mellan 10 sekunder och upp till 2 år (se nedan länk för exakta tider för varje cookie-typ)
- Vem besökaren är
- Tiden på hemsidans besök
Googles info om cookie-hantering
Dataskyddsförordningen (GDPR)
HemsidePortalen.se följer givetvis dataskyddsförordningen (GDPR) som infördes 25 maj 2018 och gäller inom hela EU. GDPR ersätter den tidigare Personuppgiftslagen, som även kallades PUL.GDPR skapar en slags standard för alla EU-länder att följa så att den som använder nätet (inom EU) kan vara säker på vad som gäller och inte gäller för sina personuppgifter som denna anger på hemsidor och webshopar etc. Du kan själv läsa mer om vad detta innebär på Integritetsskyddsmyndighetens (IMY) egen hemsida:
Läs på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida vad som gäller för GDPR